STOPPEN MET PIEKEREN & IN HET NU ZIJN

In het ”Nu” leven.. Iets wat ik vaak voorbij heb zien komen, maar waar ik mij tot voor kort nooit in had verdiept. Ik ben een perfectionist: alles moet op tijd én perfect gebeuren. Wanneer ik een onrealistische to do lijst heb kan ik niet rusten voordat hij af is. En wanneer hij af is, is er wel weer iets anders om mij druk over te maken. Het houdt niet op.

Eigenlijk zag ik dit ook nooit als een ”probleem”. Hallo, het is toch een goede eigenschap om alles ”goed” te willen doen? Totdat ik last kreeg van paniekaanvallen, voortkomend uit stress. Vanaf dat moment ben ik mij gaan verdiepen in mindfulness. Hierdoor kwam ik er achter dat ik eigenlijk continu in mijn gedachte leefde en aan het piekeren was. Ik was zo bezig met het stressen over dingen die in de toekomst zouden kunnen gebeuren, zoals mijn toets niet halen of mijn werk niet afkrijgen etc., waardoor ik mij totaal niet bewust was van het moment.

Door professionele coaching en het lezen van heel veel boeken kan ik mijn gedachten nu beter ”loslaten” en meer in het moment zijn. Hier een aantal tips die mij helpen mijn gedachten onder controle te krijgen en meer in het nu te leven:

1. Dagboekje bijhouden 
Het klinkt misschien heel kinderachtig, maar opschrijven waar je aan denkt en waar je je druk over maakt helpt je inzicht te krijgen in je gedachtes. Wanneer je het opschrijft ”dump” je het eigenlijk op papier en dit maakt je hoofd weer leeg! Daarnaast helpt het bij het creëren van bewustzijn en het herkennen van patronen.

2. Mediteren
Veel mensen zien mediteren als iets zweverigs, maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn! Mediteren helpt je loskomen van spanningen en stress. Daarnaast krijg je meer inzicht in de werking van je geest, waardoor je meer controle hebt over je gedachten.

3. Pauze momentjes inlassen
Neem door de dag heen af en toe een paar minuutjes pauze. Maar dan ook echt pauze. Dus niet even snel een kop koffie maken en die opdrinken tijdens het werken. Maak juist een een kop koffie of thee en drink die heel bewust op. Focus je op je drankje en op de omgeving. En vooral NIET op je werkzaamheden of datgeen waar je over piekert. Eigenlijk is dit ook een soort meditatie. Geloof me, deze kleine momentjes helpen echt bij het verminderen van spanning gedurende de dag!

4. Schilderen
Schilderen helpt mij om te ontspannen. Het liefst doe ik het elke avond! Wanneer je aan het schilderen bent heb je eigenlijk ”geen tijd” om te denken. Als schilderen niets voor jou is kun je natuurlijk ook iets anders creatiefs doen.

5. Lezen
De afgelopen maanden heb ik heel veel boeken over mindfulness en spirtualiteit gelezen. Dit heeft van alles denk ik wel het meest geholpen! Het heeft mij een stuk bewuster gemaakt. Ik zal binnenkort nog een apart artikel maken over mijn favoriete boeken!

To be continued..

5 Reacties

  1. 25 april 2017 / 08:54

    Mooi artikel! Als ik echt ergens mee zit helpt het van me afschrijven het beste, van gedachten op papier – heel fijn zo’n rustig hoofd, haha. X

  2. 25 april 2017 / 09:00

    Heel fijn artikel! Mij lijkt een dagboek bijhouden een fijne optie, zo kan je inderdaad alles op papier kwijt.
    En mindfullness wil ik ook nog een keer proberen. 🙂
    Liefs,
    Evelien

  3. 25 april 2017 / 10:09

    Daarom blog ik ook zo graag, gewoon al mijn gedachtes ergens even dumpen zodat je hoofd weer wat rustgier is.

  4. 25 april 2017 / 16:39

    Ik ga altijd sporten als ik ergens mee zit hahaha, maar mediteren is ook fijn

  5. 29 april 2017 / 22:11

    Wat een herkenbaar artikel! Ik heb ook altijd het idee dat ik een oneindige to-do list heb, daardoor komt er uiteindelijk weinig uit handen en het piekeren blijft. Mindfulness lijkt me daarom ook echt interessant om me eens in te verdiepen!

    Xoxo, Layla Rosita | http://www.laylarosita.com 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *